NuffNANG

Wednesday, May 15, 2013

Chilled Strawberry Cheese Cake

Sejak dari semalam aku rasa badan kurang sihat semula. Kes sakit telinga hari tu pun masih belum reda sepenuhnya..tetiba rasa sakit lain pulak yang melanda. Dah 2 hari ada rasa sedikit benjolan dan amat sakit kat payudara aku..sopan nya aku sebut kan!.aku cuba tak nak andaikan sesuatu yang buruk..lagipun tak ada sedara mara aku yang kena ..dulu-dulu wallahuallam la..mungkin anak teruna aku menyusu banyak sangat kot sampai sakit..andaikan ajalah..apa pun balik kerja karang aku cuba try check sendiri dulu kan. Tapi bila aku dok google artikel pasal penyakit ni..banyakla pula secara tak langsung yang keluar..tak payah dok google dah..hurmm saja nak buat misteri kat aku la tu..

Apa pun layan jer la hasil tenusu hari ni..aku kalau pasal benda ni 1 kg pun selamba jer boleh habiskan..bulan ni aja dah 2 ke 3 kali aku bantai buat..ada guna susu full krim ada guna whipping...guna whipping lagi sedapla..lemak berkerim..Ni cara aku buat, cara orang lain..lantak orang lain la..janji daku dah kenyang layan ni..dah jadi bahan kumuhan dah..hhehe.

Chilled Strawberry Cheese Cake

Bahan-bahan:
  1. Cream cheese tatura/phildelphia..250 grm..nak kasi tebal taruk je la 500 grm mcm aku tu.
  2. Emborg Whipping cream kotak kecil (aku lupa berapa ml-yg pasti paling kecil la)
  3. Biskut tiger yang rega RM2.50 tu ..(aku suka guna biskut tiger--mudah hancur, tak manis sangat kalau nak compare guna oreo atau guna biskut marrie..agak keras bagi jejari aku yang halus ni.
  4. Gula dalam 100 grm (kalau buat utk 250 tu aku kurangkan dalam 7-80 grm)..
  5. Nona halal gelatin (1 sudu besar+ air panas.)
  6. Butter/planta-cairkan utk buat base.
Cara-caranya:
  1. Hancurkan biskut tiger, campurkan dengan butter, aku guna planta jer..cairkan pun pakai microwave..tekan kasi mampat then letakkan dalam fridge dalam 1-2 jam..dah..pi tengok tv jap atau lipat kain baju..
  2. Ok..sambung balik..orang malas macam aku  ni, cream cheese aku bagi lembut dan terus masuk dalam blender dengan whipping cream dan gula, aku masuk cream cheese tu skit-skit la ..kang meletop pulak blender korok tu..tak dapat bercheese cake lagi..padan muka.
  3. Blend la kasi kembang gitu..pandai2 la korang agak kan..pastu campur dengan gelatin yang korang bancuh dengan air panas ..jgn biar beketul..nanati makan tu terasa pulak.
  4. Campur sebati dengan adunan cheese tadi..lepas tu apalagi tuangkan aja dalam loyang base tadi..
  5. Loyang tu aku alaskan dengan plastik..nanti senang nak keluarkan..aku ada spring form tu tapi tak pernah guna..
  6. Sejukkan dalam fridge dalam 4 jam atau semalamam..
  7. Jgn lupa cuci peralatan korang guna sambil jilat sisa-sisa krim cheese yang lemak tu...hehheh

No comments: