NuffNANG

Tuesday, January 26, 2010

Hanya perlukan kejujuran

Melihat ayam goreng berempah yang agak menyelarakan itu terus saya cepat-cepat mencapai penyepit. Saya cuma nak bahagian dada sahaja, risau saya takut budak perempuan baya adik saya itu mencapai dulu ketulan dada ayam yang nampak begitu seksi itu pada pandangan mata saya.
"ktpek!"
....seketul paha yang tidak begitu gebu jatuh ke lantai yang kotor dan comot. Lantai yang sering dipijak-pijak sebarang jenis kasut manusia ataupun mungkin bilamana malam si tikus juga mencuri-curi keluar menari-nari dilantai yang berdaki dicelah-celah mozek yang bewarna biru itu.
"Gulp" saya menelan air liur yang tak berapa nak berbaki di tekak. Dah jatuh ni, bagaimana ni..saya berteka-teki dalam hati. Mahu bagitahu makcik gemuk tauke tu ker atau buat bodoh jer.
"ah..tak siapa yang nampak"...tiba-tiba ada suara dalam minda saya.
"buat tak tahu jer..kalau cakap mesti makcik tu caj harga ayam tu..lagipun duit dalam tangan kau tu hanyalah RM3 jer..mana cukup"..suara itu benar-benar menganggu saya. Sambil itu tangan saya tetap jugak mencapai kuah kicap dan ulam timun serta sedikit sambal tempoyak.
Setelah menconggak lebih kurang saya menuju kearah makcik gemuk.
Saya: makcik kira...
Makcik gemuk: RM3 ..jer . Jawab makick sambil membungkus nasi saya.
Saya:...errr makcik...tadi saya tak sengaja jatuhkan seketul peha ayam yang tidak begitu gebu dan tidak berapa garing..kirakan sekali makcik..saya tak sengaja!.
Yes! Yes!!..berjaya jugak saya memberitahu makcik tu..
Nak tahu apa makcik tu cakap:
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
Makcik gemuk: tak pa la dik..rezeki cik tikus hari ni. Makcik gemuk seolah tahu yang dalam gengaman tangan saya hanyalah RM3 jer..
Saya: err.betul ker makcik..saya tak perlu bayar ker?.
makcik gemuk cuma mengangguk.
Saya: terima kasih makcik..saya tak sengaja. Saya menghulur RM3 dan cepat-cepat berlalu. Mana tau makcik gemuk berubah fikir.
ah!! cik Setan..sekali lagi kau gagal...padan muka kau!!....

3 comments:

Rohaiza said...

Indahnya erti sebuah kejujuran....

dalinda said...

ehh datin..makcik gemuk mane??? cian dia...untung cik menti..hahaha..ingat kenagan dulu..timbus ayam bawah nasik wehh..hahahah

Sally said...

Dalinda..yg kat tengah2 tu..keji tau timbus ayam bawah nasi :p.