NuffNANG

Monday, January 10, 2011

Bercinta rasanya

nak menelan folic acid ni. Saya memang tak suka baunya, bila ikutkan pembacaan folic acid ni amat bagus untuk mengekalkan kesihatan janin. Dah 2 minggu saya dapatkan dari dari klinik tapi sebiji pun saya tak telan lagi. Angkat ..pegang pastu letak balik dalam plastik ubat tu...tengok..tenung..langsung tak tergamak lagi nak telan. Ahha..kalau tahu dek en.suami sure berbakul-bakul kain kena bebel. Saya belum ke farmasi lagi bertanya samaada ada ubat jenis lain yang boleh saya telan yang fungsinya sama dengan folic acid ni..yang pasti ianya tak berbau seperti folic acid ni..

6 comments:

sz | m.s.s said...

klu takleh mkn pil tu lg kena pastikan amik makanan berkhasiat @ seimbang la kot kak...
ihikss..kena tanya kat pakar le...kuikui

yang benar,
dulu pun susahhhh sgt nak mkn pil2 ni

TopsyTurvyMum said...

3 bulan pertama penting folic acid ni..
nak conceive pun elok ambik pil ni.

kalau dan byk bulan takyah pun takper..katanyer boleh besarkan baby..payah nak keluarkan nanti..ntah ler betul ke tak

Sally said...

Sz,
dulu masa pregnant kan Sarah..akak tak ambik pil ni..asal telan jer muntah2..then akak just cukupkan dgn pengambilan, sayur, buah dan ikan, ayam dan nasi seckupnya..masa tu memang tak bnyk membaca so tak tahulah sangat pasal fungsinya...hehe

TTM,
tu la sejak terikut MIO yg rajin membaca tu mak dok fikir pasal kepentingan folic acid ni..tak tak nak sebab mak kurang selera nak mkn nasi akhir2 ni terpaksalah tutup hidung telan gak la gamaknya..ehh sib baik tak yah ambik sampai 9 bulan ya..legaa..hehhe

Lady Lavender said...

tak perasan pulak folic acid ni ada bau. Cuba telan obimin..kapsul kaler pink tu. kalo telan yg ni pil2 lain dah tak yah ambik dah. (lupa la pulak dlm 1 kapsul obimin ni consist of berapa vit. yg perlu bg ibu2 preggy ni).

Sally said...

LL,
nanti kena research pasak obimin lak..pernah dengar gak kakak bercerita pasal obimin ni..kaler pink erk..thanks kasi tau ya..hehhe

Sayang.Ibu said...

hakak.. folic acid tu kecikkkkk amatssssssssssss.... telan xde air pun boley... hahahahaaa.... makan laa penting tuuuuuu... saya dah 2 bln mencekik folic acid nih psl planning to conceive, tp rejeki nan ado lagikkk... huhuhuuuuuuu