NuffNANG

Wednesday, May 4, 2011

Meleleh airmata

dan air hidung sekali gara-gara makan pedas sangat, walaupun hanya kentang goreng bercili ikan bilis dengan nasi putih dan kicap namun rasa macam tak puas pulak makan tengahari hari ni.
Resepi sempi gila ni dah lama tak buat, semalam lagi saya buat ni tapi tak sempat nak makan for dinner sebab tahap mengantuk telah mengatasi tahap lapar. Maka dalam kelam kabut pagi-pagi hari sempatlah saya menampau nasi putih, benda alah ni dan juga kicap manis kipas udang untuk bekal.Kang saya tak tapau asyik teringat-ingat nak balik makan ni jer lagi parah..tak jadi kerja nanti.

Inilah dia resepi kentang goreng bercili ikan bilis

*2 ketul ubi kentang potong macam wedges tu dan goreng garing-ketepikan
*1 labu bawang merah yang besar
*2 ketul bawang putih
*10-15 batang cili padi hijau
*segengam ikan bilis
2 keping asam keping
garam dan gula secukup rasa

semua bahan bertanda* diatas blend dengan anggaran hancur 3/4 atau jika anda rajin silalah gunakan kekuatan tangan kiri@atau kanan untuk menumbuknya.Saya cuma mengunakan kekuatan jari telunjuk untuk menekan punat blender.

Atur cara rancangan seterusnya ialah dengan panaskan satu senduk minyak masak dan campakkan bahan yang diblend tadi sehingga anda sendiri akan terbatuk-batuk dek penangan cili padi tu, masukkan asam keping, gula dan garam. Bila bahan dah agak garing sedikit masukkan ubi kentang yang telah digoreng garing tadi gaul sebati dengan rempah pedas menyinga tu.. kasi masak dan bolehlah dihidangkan dengan nasi putih..lagi sedap kalau ada ikan pekasam sekali.

p/s saja jer tulis resepi ni..otak makin tumpul takut nanti dah lupa cmner nak buat ni lagi..

3 comments:

YuYun@HanleeYun a.k.a KuLaT_NaKaL said...

hehehe..ingatkan melelah airmata pasal ape lah tadi..eupanya dek sambal kentang ikan bilis tuhh..

Sz said...

ihiksss...
menarikss..
saya pun pasti akan menggunakan kekuatan jari telunjuk saja..
tapi kalo balik umah mertua mmg semua bahan penyediaan adalah menggunakan kekuatan menumbuk lesung batu itu... mmg sungguh ayu lagi tertib menantu nya itu..kekekee

Sally said...

Yuyun..
sedih sangat tu sampai meleleh ..hhehe

Sz,
tak sangkanya jari kita kuat kan..:p