NuffNANG

Friday, February 19, 2010

Oblong Burger

Setiap tahun sejak En. McD memperkenalkan Prosperty Burger ketika CNY..saya adalah orang yang tak ketinggalan untuk menikmati burger ni. Saya suka rasa sos lada hitam yang pekat dan baunya ah...memang saya suka. Tapi tahu sajalah,harganya bukan seringgit dua..campur tax pun dah tentu around 10 ringgit menjadi milik En. Mc D.

Oleh itu saya mencari alternatif lain..iatu burger OBLONG. First time dengar nama ni saya agak pelik..kenapa dipanggil oblong?..ini secara tak langsung mengingatkan saya pada matapelajaran sains disekolah rendah iatu salah satu anatomi dalam otak yang dipanggil MEDULLA OBLONGATA...emm saya rasa memang tak ada kaitan langsung..melainkan ejaan OBLONG itu sahaja.

Korang rasa ada persamaan tak? dari segi rasa burger oblong ni saya dah rasa tapi MEDULLA oblongata tu ishh tak kan lah saya nak rasa pulak kan..hehhe.

Setakat ini burger oblong yang paling sedap dimakan bagi saya hanya di pasar malam Kuantan..memang sedap brader burger tu buat.. sebijik macam yang dijual oleh En. Mc D...daging burger yang panas-panas tu dicelup ke dalam sos lada hitam yang pekat, ditambah dengan hirisan bawang, mayonis dan sos cili memang terangkat.

Setiap kali terjumpa gerai burger yang menjual oblong ni memang saya akan beli. Walaupun harga di area tempat tinggal saya dijual dengan harga RM4-RM4.50 tapi rasa masih belum dapat menandingi burger oblong yang saya makan di Kuantan dengan harga RM3.80...memang puashati.

7 comments:

mak encik | SZ said...

kat SU ada jual ke kak?

Sally said...

ada...semalam beli kat gerai burger kat corner restaurant Hijas tu..tp bg akak tak best la sebab..dia tak letak/celup pure sos lada hitam..kalau buat cmtu rasanya macam burger lembu yg biasa..x ada kelainan langsung.
Pasar malam hari Rabu pun ada..tp rasa kureng gak.sos dia tak cukup power..tp boleh la..

Umie said...

eayh!!! anis dah try dh kak! mmG berBALOI BALOI BALOIIIIIII!! dh tu lgi sHedap dari Mc'D punya plak tu! fuHHH!! beZ woOo!!!

Sally said...

Anis..sedap kan..selalu kalo beli mesti mintak sos lada hitam lebih..kasi terangkat..

Anonymous said...

KT PASAR MALAM MANE EK?SKANG RAMAI DH ORG JUAL OBLONG..XTAU YG MANA 1 SEDAP..TERINGIN NK RASE..HUHU

-ZU KUANTAN

Sally said...

Zu-..pasar malam kat bandar kuantan tu..panjang gak pasar malamnya.. gerai tu ada banner merah..located kalau tak silap saya dekat2 dengan bangunan tabung haji...gerai yang keberapa tah dari hujung simpang masuk pasar malam tu. Kiranya gerai yg awal la jugak dari simpang tu.

Anonymous said...

Hmm cubalah burger oblong la rozie di ampang.Punya rasa yang tersendiri kerana sos buatan sendiri.