NuffNANG

Friday, September 3, 2010

Dari dulu-dulu lagi...: maafkan anakanda

sejak anak-anak dah kenal dan boleh berbincang dengan mak pasal menu raya..biasanya seminggu sebelum raya dah bincang nak masak apa for juadah di pagi raya. Even hari raya pertama tak bersama family sebelah saya.. saya tetap telefon mak tanya apa juadah yang mak akan masak untuk pagi hari raya. Kadang-kadang dari 1st dah puasa lagi dah rancang nak masak itu ini. Adakalanya planning tu jadi adakalanya planning bertukar menjelang 2 atau 3 hari nak raya.

Tahun ni raya pertama saya sebelah family kelantan saya la..macam dah jadi kebiasaan.. saya akan cadang kat emak saya untuk masak apa. Ikutkan perancangan awal tahu ni saya nak masak kuzi & roti jala, rendang+ nasi impit + kuah kacang. Mungkin jugak akan buat ayam masak merah..jelatah dan nasi karot mungkin jugak ada dalam list. Sebut pasal roti jala lama sungguh tak buat roti jala. 1st makanan yang saya jual dulu roti jala rasanya..masa tu masih awal 20an..dari buat suka-suka nak makan sendiri..akhirnya saya terima tempahan dari rakan-rakan mak.. last tempahan yang saya buat rasanya dalam tahun 2001 atau 2002. Time tu mak telah mengambil banyak tempahan dari kawan-kawannya dan bila saya balik bercuti saja saya terpaksa menghabiskan satu malam tu dengan mengirai roti jala, hingga rasa macam nak tercabut pergelangan tanga saya time tu..sambil tu mulut saya agak bising sebab mak ambik tempahan tanpa bertanya saya sanggup buat atau tak. Saya rasa mak masih berkecik hati dengan sikap saya waktu tu..hinggakan dia masih ingat lagi pasal peristiwa tu. Memang time tu saya agak bengang sangat baru jer samppai rumah dah kena mengirai roti sampai ke pagi raya. Sejak peristiwa tu tahun berikut dan seterusnya mak tak ambik lagi tempahan dan saya tak ingat bila kali terkahir family saya makan hasil roti kirai saya tu..Pn. Hajjah Saudah bt Sulaiman..anakanda minta maaf sebab lukakan hati bonda dulu..insyaallah tahun ni anakanda akan cuba mengirai lagi buat sekian kalinya agar bonda dapat merasai lagi roti kirai anakanda tu...

8 comments:

makcikkantin said...

ooo balik Kelantan ye tahun ni...selamat pulanglah.
dah buat kuih ke?

Sally said...

McK,
thanks la..tp Sally tak balik Kelantan..mak & ayah kat KL ni jer..dah lama kami tak balik kelantan..kalo kena turn blah saya Kelantan..so kami raya KL jer la..

hahha..Sally buat kuih yg org tempah jer kak..sendiri punya belum buat lagi..kalo rajin buat la kalo x biasanya nak jumpa biskut raya rumah Sally payah la..

penjejak maya said...

salam,

hari raya la masa kita bermaafan..

selamat hari raya..

lady lavender said...

ada cerita tersendiri rupanya di sebalik roti jala yea sally...apa2 pun selamat hari raya..semoga ukhwah berpanjangan walau di alam maya aje..

mak encik | SZ said...

waahhh blh bukak katering la kak pasni! :)

Sally said...

Penjejak maya,
ya harus gitu...kalo tak tak jadi roti kirainya..hehhe:p
Selamat Hari Raya

LLavender,,
kenangan..sangat pasal roti ni..hehhe
Selamat hari raya dari kejauhan

Sz..

elok ler kan..ada canopy ada catering..hehhe

knv said...

selamat hari raya sally. minta maaf atas segala keterlanjuran semasa berblogging. :D

Sally said...

KNV..selamat hari raya buat awak jugak..saya pun mintak maaf takut ada terlanjsur kata..