NuffNANG

Thursday, April 30, 2009

Space less

Sedari semalam lena saya asyik dibuai-buai dengan perkataan "RUANG". Ah! apa kesnya dengan perkataan tersebut, sungguh ia benar-benar menganggu tidur saya. Seolah-olah tidak sedikit pun saya terlena sehinggalah deringan alarm dari telefon bimbit mematikan lamunan saya. Mengapa ligat otak saya asyik bermain dengan perkataan tersebut, atau mungkin kerana saya merasakan ruang tamu saya tidak cukup luas.ahh.rasanya tidak..ianya sudah cukup luas, jika tidak masakan ianya dapat memuatkan sofa bodoh dan hodoh besar yang saya beli kerana bf amat sukakannya. Ah..memang sofa tersebut semakin hari semakin menyesak dimata saya.Apa yang boleh saya katakan adalah tentang keinginan saya untuk membuang terus sofa itu saya sama sekali tidak suka sofa tersebut. Atau mungkinkah kerana dining table yang berkerusi lapan??ahh rasanya itu jugak tidak mungkin,walaupun amat jarang kami satu keluarga menjamah hidangan dimeja tersebut.Ah ruang tamu saya hanya mempunyai sofa, dining table dan rak televisyen, tiada lagi perabot-perabot bagak yang menyesak pergerakkan saya diruang tamu tersebut. Jika seluruh satu family bf datang pun ianya sudah cukup memberi ruang kepada mereka untuk melayari mimpi indah diruang tersebut.Ya dengan ini sudah jelas ketiga-tiga benda dan ruang tamu tersebut bukanlah masalah ruang yang menganggu fikiran saya semalam. Adakah ianya berkaitan dengan ruang dapur rumah saya??.ah tidak mungkin, ruang itu hanya bersesak sakan bilamana ada kenduri-kenduri besar atau sesekali bila saya membuka meja membuat biskut atau kek untuk tempahan dari seseorang.Ah!!itu pun amat jarang berlaku. Ruang bilik tidur utama? emm rasanya sudah cukup luas. Ruang almari?? ya yaa.. saya pasti ini ruang yang menganggu fikiran saya, tapi bukankah jika almari yang sedia ada tidak dapat lagi menampung pakaian-pakaian yang ada saya boleh mendapatkan yang baru??..
Hanya ada satu lagi yang tinggal..rasanya ianya tentang ruang diri saya. Semakin hari rasanya semakin kurang ruang aka space yang tinggal untuk diri saya. Saya perlukan ruang untuk bersendiri..oh oh bukan untuk selamanya..tidak hanya sesekali saya ingin bersendiri. Ya sesekali keluar dari ruang yang sedia ada dan menikmati ruang sendiri. Tanpa kedengaran panggilan "Omi" dari anak atau panggilan "ayang" dari bf. Hanya sesekali saya ingin mengecapi alam sendiri..sudah menikmati hidup berdua adakalanya perlu juga ruang sendiri. Seusia saya belasan tahun dulu saya sering bersendiri dikala semua family berkumpul kebiasaannya selepas makan tengahari, berkipas di ruang tamu, sambil ayah membentang newspaper, emak menonton drama di kaca tv, abang dan kakak menyiapkan homework!, dikala itu saya akan perlahan menyusup ke ruang simpanan barang-barang lama yang menjadi port saya berimaginasi..ah ruang itu walaupun memang sungguh tidak selesa ianya amat saya gemari. Dimana mencari saya kala itu pastinya akan ketemu disitu. Ya..saya ingin bersendiri.. dan saya pastikan saya akan mencari ruang yang saya maksudkan itu.. keluar dari kelompok yang sedia ada dan menikmati walau untuk seketika ruang untuk saya sendiri..

3 comments:

Umie said...

tu maknanya, kenE bEli umah lagi besO =)

mak encik | SZ said...

k sally, rasanya sesuai gak akak lepak kat store bawah tangga tu (tp kena pastikan saluran udara bagus)..ihikss...moga beroleh ketenangan! :p

Sally said...

NuR Pu3..rumah lagi besar?? kui kui kalo lagi maknanya lagi kurang la ruang unutk dir..why?? rumah secuit tu pun dah korbankan masa nk kemas..

mama sarah syimir
lemas eh..tup2 org jumpa mayat jer heheh