NuffNANG

Monday, March 29, 2010

Tips Uruskan Party Hari Lahir untuk kanak2-Part 1

Aha..tetiba saya rasa nak buat N3 ni,teruja nak anjurkan party ker apa atau nak hilangkan rasa sedih saya pun mungkin. Eh sayakan amat sinonim pasal makan. Sejak anak dara umur 1 tahun saya tak pernah pula buat birtday party untuk dia. Selalunya bila birthday dia pun saya just buat prepare goodies bag about 50 pcs dan suh cikgu tadika dia distribu sambil bagi 1 biji kek. Emmm itupun sekali jer yang dikira agak complete waktu dia umur 3 tahun rasanya. Tahun berikutnya bagi jer sebiji kek pandai-pandailah cikgu dia agihkan. Nampak kejam kan. Tahun ni saya tak pasti akan buat untuk dia atau tidak...tengok budget ..tu yang penting. So tips saya nak bagi ni mungkin anda boleh praktikkan untuk save budget..

1. Perancangan
Seeloknya rancang terlebih awal..sebulan sebelum party. Ini akan menentukan budget anda juga. Buat sedikit-dikit persiapan. Kalau anda ada budget yang banyak bolehlah terus ke A&W, KFC ataupun McD..senang cerita. Ok saya tak mahu kongsi cara yang senang dan memerlukan budget yang banyak. Sebelum tu kenali sasaran siapa yang anda nak invite untuk meriahkan party tu.. kawan anda berserta anaknya, jiran terdekat,kawan satu sekolah anak anda..so senang cerita buatlah guest list.
Bagi memeriahkan party tahun ini apakata anda buat sedikit kelainan(ingatan untuk diri sendiri..hhehe).
-beli beberapa kertas kadbod(guna yang kalerful kasi meriah..tulis huruf abjad HAPPY BIRTHDAY-gunting satu persatu. kemudian gunakan kreativiti anda mencantumkan huruf2 tersebut. Bila tiba harinya nanti boleh gantungkan atau lekat kat dinding..cebisan kertas yang digunting..jangan buang..boleh cantumkan menjadi dekorasi bersama belon-belon.. jimat duit kan!. anggaran sekeping kadbod tu dalam RM1. jer. (gambar nnt saya upoload)
-buat topi -topi kecil dari kertas manila.. kanak-kanak pasti suka.
-goodies bag tak perlu yang bercorak bagai tu..beli clear paper bag yang selalu buat tapau lauk tu..just beli ribbon untuk tiekan dia. Anggaran dua bahan ini RM6.00.
-belon of course anda kena beli la..mana boleh buat sendiri kan..kecuali anda punya factory untuk belon. (tp kalau nak jimat..setiap occasion yang anda hadiri ambil belon yang digantung kempiskan anginnya dan simpan...paling senang bila ke supermarket..ish...hhehe.idea ni memang melampaukan!!). Oh sebelum itu cubalah sesuaikan kreativity anda dengan tema.
-buat selection lagu-lagu yang best yang boleh diputarkan semasa birthday party tu..savekan put dalam datu folder dan biarkan cik lappy anda menajalankan kerja DJ nya pada hari tersebut..

Jangan tunggu saat akhir untuk buat benda tu..nanti lain yang dirancang lain pulak ceritanya.

No comments: