NuffNANG

Sunday, March 13, 2011

Brownies..jadi ke ni?


Hah..ni baru pertama kali saya makan brownies dan buat brownies..bila ok jer rasanya jadi la tu rasanya..sedap rupanya benda alah ni..nak buat pun sonang yang amat. Brownies ni saya buat maghrib petang semalam dan pagi ni sebelum hantar kerumah adik saya baru saya dapat ambik gambarnya. Saya dapat resepi ni dari rumah Hana, tatkala bosan gila since mek kecik tak ada kat rumah, bosan sangat saya layan mengemas dapur..jumpa serbuk koko yang ciput jer..saya derhaka skit guna milo dan serbuk Nescafe segera..wakaka..

RESEPI BROWNIES MUDAH
sumber asal : wssary@myresipi.com
source : hanamemories.blogspot.com

Bahan-bahan :
• 6 sb serbuk koko –saya tambah milo dan serbuk Nescafe segera.
• 1/4 cawan mentega cair-saya guna butter dlm 50grm cairkan..ngam2 dapat ¼ cawan.
• 1 cawan gula (hana buh 1/3cwn gula putih, 2/3cwn gula perang) –saya kurangkan guna ¾ sahaja..sebab Hana kata dah cukup manis dah..lagipun saya guna milo kan.
• 1/2 sk vanilla
• 1/4 sk garam
• 1/3 cawan tepung gandum
• 2 butir telur
• 1 cawan kekacang - optional (saya campur dengan badam dalam ½ cawan jer..itu jer pun yang ada)
Cara-cara
• Panaskan oven suhu 160-170 darjah celcius.Taburkan sedikit tepung dalam loyang empatsegi berukuran 18cm - hana sapu loyang dengan butter
• Masukkan mentega cair,koko,gula,vanilla,garam,tepung dan telur ke dalam mangkuk.
• Gaul sebati. Masukkan kekacang jika mahu.
• Masukkan adunan dalam loyang dan bakar lebih kurang 25-30min.

5 comments:

mamaDhea said...

mcm senang.. nk buat laa nanti..

=sz= said...

ooo nmpk mudah dot com caranya ye kak!
boleh neraiii la nnt :p

ke mana mek sara tu?

Lady Lavender said...

sedaapp...dah jadi le tu sally :-)
Bila nak dtg angin rajin nak buat jgk ni??

Sally said...

mamaDhea,
sangat senang, bahan2 pun tak banyak..

Sz..
hah ah memang mudah dot.com jer tu yg laju jer akak buat tu..
Cuti seminggu ni mek tu pergi JB pastu PD..pastu Pangkor..ikut adik akak..dia ada buat training sepanjang cuti ni..

LL,
Meh ambik aura skit..kasi rajin..hehhe saya pun sebab bosan jer ni jadi rajin..

makcikkantin said...

Ehhhh, dah jadi la tu sally. Jadi tak jadi pon, itu hasil tangan sendiri.......bila nak masuk 'dock'?