NuffNANG

Monday, March 7, 2011

Perginya Tak Kembali

...ALFATHIHAH. Sampai ke hari ini, saya masih teringat-ingat pujian pertama yang saya dengar dari Allahyarhamah nenek saya yang saya panggil MEK."Mek suka sangat make kropok kalau Ma goreng..tak minyok..garing molek"..Ya walaupun itulah pujian pertama yang saya dengar tentang skill masakkan saya walaupun saya tahu bukannya hebat sangat pun pun keropok keping yang saya goreng tu. Mana ada tak berminyak pun kan kalau dah terendam dalam minyak panas tu..lain la kalau saya goreng macam Pn.LG kita buat..guna microwave tu. Lagi pun masa tu microwave tak wujud lagi setahu saya...in the year of 1987+ kan.

Hari Sabtu 5 March 2011.. jam 10.58 pagi..semasa menuju kerumah bonda Hjh Saudah saya menerima panggilan tangisan dari adik.
"Mek dah tak ada". itu sahajalah kata-kata adik yang membuatkan airmata saya jugak menitis...tapi bila teringatkan tak baik menangis saya terus cepat-cepat baca Al-fatihah. Anak dara pun saya gesa baca jugak. Kalaulah saya bertolak awal skit pagi tadi kerumah bonda..agaknya saya sempat memohon keampunan dari arwah.. ya saya rasa sangat-sangat bersalah. Adakalnya niat saya mungkin untuk bergurau tapi mungkin ada yang menyentuh kalbu hati tua itu..apa yang saya mampu cuma berharap agar arwah maafkan saya.


Al-Fatihah sekali lagi buat Allahyarhamah nenek saya BIDAH BT. SALLEH...semoga rohnya dicucuri rahmat berpanjangan. Anak bongsu dari 7 adik beradik dan dia jugaklah yang nenek terakhir yang pergi dalam family saya.

10 comments:

Yati Ali said...

Al-Fatihah...moga rohnya di tempatkan bersama org2 yg beriman.

TopsyTurvyMum said...

Al-Fatihah..
semoga rohnya ditempatkan bersama para solihin...
Mak pun dah takde nenek..baru jugak meninggal..

Sally said...

Yati,
Terima kasih..sy pun berharap yg sama.

TTM,
Nyahh..terima kasih..kita serupa..huhu..apapun Al-Fatihah gak buat arwah nenek hang...

=sz= said...

alfatihah utk allahyarham nek bedah...
:(

Mas said...

Al-Fatihah...
moga rohnya di tempatkan bersama org2 yg beriman.

Sally said...

Sz,
terima kasih..itulahyg kami harapkan pun.

Mas,
Thanks sudi jenguk sini...terima kasih jugak..

makcikkantin said...

alfatihah buat Mek.

Lady Lavender said...

al-fatihah..semoga arwah dicucuri rahmat.Aminn.

Sally said...

Mck..
Terima kasih banyak2.

LL,
Terima kasih..tetiba rasa rindu dtg balik..huhu.

fa10 said...

al-fatihah buat arwah...