NuffNANG

Wednesday, December 31, 2008

Kisah Mek dan Kampung-Part II

Hujan semakin reda, angin bertiup perlahan sewaktu aku menjengah keluar. Mek telah siap berpakaian, dia masih gunakan kain yang agak lusuh dan kusam. Hairan betul aku bukannya dia tak punya kain batik yang cantik-cantik dan masih baru tetapi tetap nak gunakan kain yang kusam tu.
"mek pakai la kain yang ni" aku hulurkan kain batik yang agak baru.
"tok seh,wat gapa nok pake kain tu, hok ni buleh paka lagi nih",
"ala mek kain mek tu dah buruk"ngomel aku.
"nanti Ma bakar jer kain tu, pakai yang baru"tambah aku.
"heh..jange, bakpo nok bakar kain aku" keras jugak suara, risau aku betu-betul mengotakan kata-kata kot.
"kain mek yang baru-baru kan masih banyak, pakai jer la, bilamasa lagi mek nok paka", runggut aku. Sebelum menjengah kerumah Mek aku singgah kerumah Mak Su Dah (Mak sepupu aku) dan cakap aku nak beli kain yang baru untuk Mek tapi Mak Su Dah melarang aku berbuat demikian.
"kain dia banyak, saja dia tak nok guna yang baru, Mak Su dah ambik buat kain buruk, tapi dia ambik pakai lagi" tergiang-giang lagi kata-kata Mak Su Dah.Mungkin rasa susah dulu mengajar dia berjimat begitu gamaknya.Entahlah.
"Mek dah make" tanya aku kembali mengubah tajuk perbualan.
"Mok mu balik dok"tanya Mek pulak. Mek memang begitu lain yang ditanya lain yang dijawab malah kadangkala kita pulak yang disaolnya..seperti ini.
"Mok balik, dia balik dengan Farah" kejap lagi sampai la tu"explain aku. Aku pun kurang pasti mak dah berada kat mana time ni. Mok la satu-satunya anak Mek, tiada dua tiada tiga.. the only one.Rindu seorang ibu pada anakknya la tu.
"Mek make doh ko" tanya aku..aku tengok jam kat tgn dah pukul 4.30 petang, aku pun kurang pasti soalan tu untuk pertanyaan dah makan tengahari or makan petang..hehhe...
"Mek kito gi dulu la, kejap lagi kita mari pulok, nok gi rumah Mak Su Dah dulu"..belum sempat mek mengizinkan aku, aku dah meredah renyai hujan kerumah Mak Su Dah yang letaknya selang sebuah rumah dari rumah mek..to be continue.

No comments: