NuffNANG

Wednesday, January 21, 2009

Kegawatan ekonomi dan kesannya pada AKU-Siri 2.

Ya makan tengahariku hari ini telah aku nyatakan pada Siri 1. Aku makan bersama beberapa rakan lain bilamana aku membuka bekalan ada suatu suara kedengaran...jimat ya hari ni.Ya..aku berjimat jawab aku..tiap-tiap hari aku akan cuba berjimat, asalkan aku tidak kelaparan itu sudah cukup,asalkan perutku tidak menyanyi mintak diisi itu sudah memadai.Tidak dapat dinafikan nafsu makan aku memang melampau, kalau dulu bila tengahari aku tidak sahaja makan nasi malah aku akan membeli lagi roti ban yang kononnya jam 3 atau 4 nanti aku akan lapar... alasan semuanya itu..nafsu yang lebih..buruk lantak jugak aku rupanya. Ada jugak mata mencuri pandang apa yang aku bawa..menyelarakan?? rasanya tidak.. sayur ? agak sedikit lunyai, aku telah memasaknya awal mlm semalam dan tidak pun aku hangatkan..telur dadar? mungkin jugak tidak.agak kelam sedikit mungkin kerana banyak cili giling byang aku masukkan. Lantaklah janji perut kenyang. Aku sebenarnya tidak hanya mencatu makanan, eletrik jugak telah aku catu..benarkah? Memang benar, hanya 1 lampu dibuka untuk satu ruang tamu yang luas, hanya lampu yang energy saving jer yang boleh dipasang, begitu jugak kipas. Bukak pintu luas-luas agar ada peredaran udara tak susah-susah untuk memasang kipas. Apa yang lagi tak masuk diakal bagi sesetengah orang, aku mencaskan bateri laptop aku kat opis dan penggunaannya dirumah. Ketahanan bateri tu dalam bawah 2 jam. Ok la tu at least beberapa sen disitu telah aku jimatkan. Caskan handphone sebelum pulang dari kerja...hehhe..save jugak tu. Sebenarnya aku tak boleh hidup tanpa kipas..rasa sesak nafas.. so waktu tido aku memang amat memerlukan kipas..rimas rasanya bila tidak berkipas. Untuk menjimatkan penggunaan kipas..aku tidak memisahkan anak aku dari tidur berasingan.. satu kipas pada satu ruang..jimatkan? Lampu tidak dipasang waktu tido, hanya mendapatkan sedikit cahaya dari lampu jalan sudah memadai. Air??? nasib baik air tidak begitu mahal pun begitu aku harus berjimat tentang penggunaan air, tidak boleh membiarkan anak aku mandi dikolam yang terpaksa aku isikan lebih kurang 10 baldi penuh air...membazir!!gunakan cucian tangan untuk mengelakkan air yang banyak jika mencuci dengan mesin cuci..pakaian yang terlalu kedut sahaja yang perlu digosok..dan hanya boleh menonton tv sehingga jam 11 mlm sahaja..tayangan lewat malam adalah amat-amat tidak dibenarkan. Off semua punca eletrik kecuali peti ais sebelum tido, ke tempat kerja dan kemana pun. Tapi benarkah aku akan melakukan penjimatan tersebut?? tepuk dada tanya diri..mampukah?????

No comments: