NuffNANG

Tuesday, January 13, 2009

Wahai Polis Trafik

Entry kali adalah pasal ketidak puasan hati aku pada para polis trafik. Pagi ni kiranya aku agak awal dari biasa keluar dari perkarangan rumah, perjalanan agak selesa, mungkin kerana 6.35 aku susah berada dijalanan, kenderaan masih kurang. tak perlu rushing sangat. Keluar ke area Subang Perdana trafik light, keadaan mula agak sesak sedikit.
"emm tak mengapa,masih awal"keluh ku bilamana mata meleret ke jam di kereta yang menunjukkan tepat pukul 7 pagi, biasanya aku akan tiba di area Subang Perdana lebih kurang jam 7.20. Seorang anggota polis berada disimpang trafik light tersebut. Aku mula rasa bosan + geram, berdiri disimpang, toleh kanan, toleh kiri. Trafik bergerak perlahan.
"eh buat apa kat simpang tu kalo tak nak kawal lalulintas, bukan ker kereta mula berasakkan ni" keluh aku geram.
Aku teruskan perjalanan, bila hampir keluar ke arah simpang Federal Highway, jalan mulai sesak.
"Kemalangan ker" benakku mula mempersoalkan. Nasib baik aku masih awal, kalo tak pastinya terperangkap teruk. Kereta dari jalan lapangan terbang ke federal highway tak bergerak langsung, dari jauh keadaan federal dari Shah Alam agak lancar.
"sah ini kerja polis trafik" getus hati kecilku.
" hampir 10 minit kereta tak bergerak.
kereta depan aku mula membunyikan hon, yer la kalo ada kemalangan logik jugak la. Ini kenderaan dari Shah Alam lancar sahaja. lebih kurang 13 minit kemudian kereta aku mula memasuki Federal Highway, kelihatan kon2 diletakkan sebagai pembahagi jalan, namun disebabkan kin inilah jalan menjadi narrow dan sesak. 2 orang polis trafik hanya berdiri di simpang jalan dengan motorsikal masing-masing, tidak pula mengawal keadaan jalan yang sesak. Ish geram betul aku, kalo ada jer polis trafik ni sure jalan jadi sesak, kalo tak ada makhluk ni jalan smooth aja. Sepanjang Federal Highway arah KL ada beberapa polis trafik yang sibuk melambai tangan agar kereta bergerak yang sememangnya jalan tu untuk bergerak kedepan. ahhhh susah betul aku nak jelaskan disini tapi ynag pasti aku sakit hati dengan gelagat polis trafik, mereka bukan dok mengawal lalu lintas pun cuma tgn jer yang dok hayun depan belakang agar kereta bergerak. Soalannya adakah dengan hanya berdiri dan melambaikan tangan sudah dikira duty dioarang sedangkan jalan semakin sesak. Aku tak pasti apa faedahnya polis trafik ditempatkan disesetengah lokasi Federal Highway atau mana-mana simpang tapi mereka tidak pun mengawal keadaan lalulintas ketika itu??? Lain kali aku capture gambar tgk apa yang mereka buat bila time jalan tengah sesak kat Federal Highway tu..bagi aku ada ketikanya mereka ni yang menjadikan jalan semakin sesak. Keadaan ini bukan sekali dua,,tapi dah berkali-kali begini...huh!!!!!!

No comments: