NuffNANG

Thursday, August 5, 2010

Cream Puff: Pencarian berakhir

kita cuba resepi ni, saya dapat dari teman sekolah menengah dulu..harapnya jadi sebab kawan saya ni buat untuk jula...tempah??? jauh sangat nak tempahnya sebab dia dok Keningau nun.Apa pun saya C&P resepi dari tuan punya resepi ya! Jom sama-sama kita buat. Terima kasih Janna

Ok layan dulu resepinya dah buat nanti, kalau jadi kita layan gambar pulak.. ok

Cream Puff


Bahan-bahan ( 10 biji )

* 100ml air
* 45g butter-suhu bilik, potong 1cm
* 60g tepung gandum- diayak
* 2 biji telur

Cara :

1. Persediaan awal. Panaskan oven pada suhu 200C. kemudian sapukan minyak/butter pada loyang pembakar. Lepas tu ayaklah tepung. Masukkan telur ke dalam mangkuk. Pukul biar telur kuning dan putih bercampur.
2. Masukkan air dan butter ke dalam periuk. Masak dengan api sederhana kemudian kuatkan sehinggalah mendidih.
3. Masukkan tepung dan kacau cepat-cepat.
4. Apabila adunan terbentuk seperti doh,tutup api dan biarkan adunan betul2 menyejuk.
5. Apabila adunan sudah betul2 sejuk,pukul menggunakan mixer, masukkan telur sikit demi sikit & teruskan putar hingga sebati
6. Masukkan adunan ke dalam piping bag. Pipe kan ke atas dulang yang telah disapu mentega. Anggaran diameternya ialah 5cm.
7. Bakar dalam oven pada suhu 200c selama 15 minit. Kemudian turunkan suhu kepada 180'C dan bakar selama 25 minit. Kalau nak nampak lagi perang biarkan cream puff di dalam oven beberapa minit sebelum dikeluarkan.


Custard filling

Bahan2:
500 ml susu segar/susu cair pun boleh
100 gm gula (saya kurang 90 gm saja)
80 gm tepung custard

cara2:
-masukan semua bahan2 ke dalam periuk,kemudian kacau rata biar tiada sebarang ketulan.
- masakkan di atas api kecil sambil terus mengacau supaya adunan tidak berketul2
-apabila adunan nampak semakin pekat ,tutup api dan terus kacau.
- gunakan inti kastard ini dengan segera kerana inti ini mudah beku.

Cara meletakkan inti :
-anda boleh membelah cream puff dan sudukan inti kastard ke dalam nyer
-atau pun anda boleh masukkan inti kastard ke dalam piping bag dan kemudian paipkan ke dalam cream puff.

3 comments:

sz | m.s.s said...

wahhh selamat mencuba kak! klu excelente blh bukak order...
:)

NuR Pu3 said...

dh ada dh resipi neh, erm.. t tRy lgi la buat uhuu

Sally said...

Sz.
resepi ni mcm tak rugi nak cuba sebab..anggaran bahan ciput jer..dah ok nnt boleh le gandakan bahan kan!.

Anis..moh kita sama2 cuba..bahan pun x byk mana ni